maanantai 7. maaliskuuta 2016

Fustran hyödyt?

Aika palata takaisin kirjoittamisen pariin, tällä kertaa aiheena Fustra. Varmasti moni teistä vähintäänkin kuullut kyseisestä harjoittelumuodosta. Fustra itse muotoilee harjoitusmetodinsa seuraavalla tavalla: "Fustra on palkittu harjoitusmetodi, jota käytetään parantamaan ryhtiä, helpottamaan niska-hartiakipuja, lisäämään liikkuvuutta, kehittämään kehonhallintaa ja vahvistamaan keskivartalon lihaksia. Fustran kulmakivinä toimivat hyvä ryhti ja liikkeiden tarkka, oikeaoppinen suoritus."

Klaukkalan Liikuntakeskus Balanssi tarjosi minulle mahdollisuuden tutustua tähän kymmenen kerran ajan. Fustra-ohjaaja Minna Reijonen otti ohjat käsiinsä ja aloitettiin perusliikkeillä. Lähtötilanteessa minulla ei ollut mitään kipuja, ja olen jo vuosien ajan harjoitellut coren syviälihaksia, sekä harjoitellut muutenkin suunnitelmallisesti fysiikkaa. Liikkuvuus ja ryhti voisi aina toki olla paremmalla tasolla ;) Jokatapauksessa lähdin innoissani mukaan tähän pieneen projektiin, ja mahdollisuuteen tutustua tähän harjoitusmuotoon.

Jokaisessa liikkeessä keskitytään siihen, että keskivartalo on hallinnassa. Liikkeitä toistetaan 60-90 sekuntia, ja liiketahti on hyvin rauhallinen jotta liike pysyisi mahdollisimman hyvin hallinnassa. Syvät lihakset ovat kokoajan työssä. Hyvää näissä on se, että kokoajan pitää keskittyä tekemään liike puhtaasti ja oikeilla lihaksilla. Näin ollen myös oman kehontuntemus sekä hallinta paranee. Nämä asiat auttavat myös voimaharjoittelua kun painoja lähdetään nostamaan. 

Liikkeissä tehdään myös paljon avaavia liikkeitä, joista koin saavani eniten hyötyä itselleni. Kehonhallintani hivenen parani, muilla osa-alueilla en kokenut suurempia muutoksia. Toki suositus taitaa olla vähintään 20 käyntikertaa. Mutta kirjoitan nyt vain omasta kymmenen kerran kokemuksesta.

Golfin näkökulmasta nämä asiat ovat tärkeitä. Lyöntisuorituksen aikana tarvitsemme syviä lihaksia pitämään ns. "paketin" kasassa, liikkuvuutta liikeratojen laajuuksiin, kehonhallintaa ja tietenkin voimaa ja räjähtävyyttä. Core, eli keskivartalon syvät lihakset eivät tuota voimaa lyöntisuoritukseen vaan niiden tehtävä on pitää ranka oikeassa asennossa. 

Nämä harjoitukset sopii hyvin aloittelevalle kuntoilijalle, sekä hyvinä tukiharjoitteina kokeneemmalle voimaharjoittelijalle. On hyvä ensin tuntea omaa vartaloa, sekä saada ryhtiä ja liikkuvuutta. Muutenkin fysiikkaharjoittelu on hyvä aloittaa keskivartalon vahvistamisella, sekä lihaskestävyys tyyppisellä harjoittelulla (pitkillä toistoilla). Niiden kautta myös voimaharjoittelu on helpompaa, ja ennenkaikkea turvallisempaa. 

Painotan kuitenkin sitä, että tämä on vain yksi harjoittelumuoto. Ja niin kuin tutkimukset osoittaa, mitä vanhemmaksi tulee sitä tärkeämpää voimaharjoittelu on. Toki kaikki Fustrasta saadut hyödyt ovat hyväksi, mutta lihaksien näkökulmasta voimaharjoittelua tarvitaan. Tällä Fustra harjoitustyylillä saadaan varmasti hyviä tuloksia aikaan, kun mitataan keskivartalon syviälihaksia, kehonhallintaa sekä liikkuvuutta. Mun mielestä tämä ei pelkästään riitä tulemaan hyvään kuntoon, vaan paljon monipuolista harjoittelua tarvitaan.

Itse olen ehdottomasti voimaharjoittelun kannattaja, ja suosin levytanko sekä vapaapaino harjoittelua. Tärkeää muistaa kuitenkin aloittaa kevyesti, pitkillä sarjoilla, ja sen kautta siirtyä isompiin painoihin ja lyhyempiin toistosarjoihin.

Suuret kiitokset Liikuntakeskus Balanssille tästä mahdollisuudesta ja muutenkin hyvistä harjoituspuitteista. Ja tietenkin Minna Reijoselle ammattimaisesta ohjauksesta! :)

Jos olet kiinnostunut aloittamaan Fustran, kuntosaliharjoittelun tai muun liikuntamuodon, Balanssista löydät varmasti itsellesi sopivan. Käy www.liikuntakeskusbalanssi.fi sivuilla tutustumassa kaikkiin erilaisiin liikuntamahdollisuuksiin. Ja mitä nopeammin aloitat, sitä nopeammin saat tuloksia ja voit paremmin ;)

Hyvää kesän odotusta!

Terveisin,
Henkka